Translate

18 grudnia 2016

Krupczatka = gluten!

Przed świętami w wielu gazetach znaleźć można przepisy na świąteczne dania. Często je przeglądam, szukając inspiracji dla siebie, bo czasami wystarczy zamienić kilka składników i mam danie bez glutenu, mleka i jajek, czyli bez tego, czego jeść nie możemy. Ostatnio natknęłam się na pewien przepis z dedykacją dla alergików; po jego przeczytaniu zrobiło mi się gorąco, a potem przeszły mnie ciarki! Zresztą zobaczcie sami:



Przepis był poprzedzony artykułem "Alergia i święta? Też może być pysznie", napisanym przez dietetyka klinicznego! Czytamy: "Bez mąki pszennej, jajek i masła też możesz wyczarować smakowite potrawy na świąteczny stół. Oto parę naszych pomysłów. Będzie oryginalnie i pysznie". A potem przepis na ciasto, które w składzie ma 300 g krupczatki! 

Krupczatka to mąka pszenna! Dla niewtajemniczonych kilka źródeł, które opisują mąkę krupczatkę:

wikipedia: klik
Lubella: klik
Młyny Stoisław: klik
Słownik Języka Polskiego: klik

Napisałam maila do redakcji tego czasopisma, odpowiedzi jeszcze nie otrzymałam. Teraz jednak, kiedy gazeta jest już w sprzedaży, nie da się odwrócić tego, co zostało tam napisane. Dlatego zawsze powtarzam: wiedza to potęga! A alergie bywają różne - jedna osoba, po spożyciu alergenu, może mieć wysypkę, a inna - wstrząs anafilaktyczny, który może skończyć się śmiercią. Uważajcie! Jeżeli nie macie 100% pewności, czy dany produkt zawiera niebezpieczny składnik, szukajcie odpowiedzi w kilku źródłach, bo lepiej poświęcić kilkanaście minut na upewnienie się, że to jest bezpieczne, niż potem na sygnale jechać do szpitala!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Ci, którzy tego bloga odwiedzają, czego mi życzą, niech i sami mają :)